החייל יחיא נהרי ז"ל וסיפור משפחתו | אעלה בתמר

החייל יחיא נהרי ז”ל וסיפור משפחתו
“מה’ מִצְעֲדֵי גָבֶר, וְאָדָם, מַה? יָּבִין דַּרְכּוֹ.” משלי כ כד
מאת: שמעון נחום

בקשתי לערוך את סיפור העליה לארץ של משפחת נחום, היא משפחתי, למען ילדיי והדורות הבאים, בתוך כך חזרתי אל סיפור מופלא שהיה מונח בקרן זווית בין יתר סיפורי המשפחה. הסיפור ידוע אך עמום, נוכח אך נעדר, כזה שלא מרבים לדבר בפרטיו אך מדברים עליו, סיפור שראשיתו אהבה וצער המשכו בתקווה גדולה ואחריתו כאב ויגון.
מסע העליה של סבא שלי סלֵם נחום ז”ל ובניו שלום נחום מבני ברק ואחיו, יוסף נחום מרמת השרון, החל בשלהי ימי החנוכה 1949 התש”י. אז יצאה קבוצת עולים קטנה של כמה משפחות למסעה לארץ ישראל מכפר סנתין שליד כ’מיר בנפת חאשד, שמצפון לצנעא. בקבוצה היו: משפחת מוסא ג’רשי, משפחת סלֵם ושמעא נחום, משפחת סלֵם ויהודית פרחי (שושנה ויהודית הן אחיות ממשפחת שאלתיאל /שעתאל), את הקבוצה הוביל סלֵם פרחי. הקבוצה הגיעה לארץ במרץ 1950- אדר התש”י, במסגרת השלב השני של מבצע ‘על כנפי נשרים’. את סיפור עליתם והתיישבותם נספר בהרחבה במסגרת אחרת. כאמור אני מבקש להאיר סיפור אחר המצוי בשוליים ובמרכז, מן הסיפורים המשפחתיים שרב הנסתר על הנגלה המשלב אגדה ומציאות עד כי ההבחנה הולכת ונעלמת.
סיפורו של יחיא נהרי ז”ל:
הקשר המשפחתי שלו למשפחת נחום נוצר בתימן עת נשא לאישה את זהרה אחות של סבי סלֵם נחום ז”ל. זהרה נפטרה בתימן והאב ובנו עלו לארץ ישראל והתיישבו בכפר שמאי. במשפחה ידענו אנו בני הדור הצעיר, כי יחיא נהרי נהרג בתאונת דרכים בדרכו מהצבא להלוויית אביו סלֵם נהרי שנהרג ע”י פרד משתולל, בעת שעבד בסיקול קרקע מטעם הקק”ל בהרי צפת. הסיפור הזה היה ידוע בכמה גרסאות בבית משפחתי אך כאמור הותיר שאלות לא ברורות ובמסגרת מאמצי להִתְחַקּוּת אחר תולדות משפחתי, נגשתי לברר את ‘הלא ידוע’ גם בסיפורו של החייל יחיא נהרי ז”ל. התחלתי בבית הקברות הצבאי בראש פינה, שם נקבר יחיא נהרי ז”ל. הגעתי לשם בספטמבר 2018, חיפשתי את הקבר, בידיעה שהוא היה מראשוני החללים שנקברו בבית עלמין זה, מצאתי קבר תחת השם יחיא נהרי (חלקה: 5 שורה: 4 קבר: 5). אלא, שעל המצבה נכתב כי הוריו הם לאה ושלום (סלם) נהרי, אולם אני חיפשתי את קברו של יחיא בנם של זהרה (שושנה) ושלום (סלם) נהרי. כיוון שלא מצאתי קבר נוסף בשם זה ובמצבה שמצאתי רוב הפרטים התאימו לסיפור המשפחתי, הנחתי שזה אכן הקבר. שבתי לאבי שלום נחום ודודי יוסף נחום ושניהם חזרו שוב על הפרטים תוך התעקשות וללא ספק, שיחיא נהרי הוא בנה של דודתם זהרה (שושנה) אחות אביהם סבא שלי סלֵם נחום ולדעתם הכתוב במצבה יסודו בטעות. מתוך מה שספרו הם ומה שאספתי מהנפשות הפועלות שעדיין בחיים השלמת את התמונה כדלהלן.
עוד בתימן סלֵם נהרי, נשא לאישה את זהרה לבית נחום, אחותו של סבי, לשניים נולד הבן יחיא נהרי, היה זה בשנת התרצ”ב – 1932 (על פי הכתוב על קברו) למרבה הצער זהרה האם נפטרה בתימן, והותירה את סלֵם אלמן עם בנו בכורו. כעבור שנים סלֵם התחתן שוב עם לילווה (לאה) ולשניים נולד הבן אברהם אח ליחיא נהרי (מתגורר בכפר סבא). בראשית שנת 1949 – תש”ט, לקח סלֵם נהרי את משפחתו בדרך לארץ ישראל, אשתו לילווה (לאה) בנה אברהם, כבן השנה ובנו יחיא שהיה כבר נער בגיל 17/18. הם עלו לארץ בגל הראשון של מבצע ‘על כנפי נשרים’ (דצמבר 1948 – מרץ 1949, בסוף מלחמת העצמאות. (כשנה קודם לעליית משפחת סלים נחום.) כפר שמאי שבגליל העליון הוקם במאי 1949 על חורבות הכפר הערבי הנטוש סמועי, ביזמת תנועת הפועל המזרחי למען עולים מתימן, שאך זה הגיעו לארץ, סלֵם (שלום) נהרי ומשפחתו היו בקבוצת המייסדים של הכפר. שלום (סלֵם) נהרי ובנו בכורו עבדו בהכשרת קרקע שם בהרי צפת. בהיותו בגיל 18/19, באוגוסט 1951 (כך על פי הכתוב על גבי המצבה) יחיא נהרי התגייס לצה”ל למלא חובתו למען המדינה. בחודש תשרי ערב חג סוכות התשי”ב, יצא יחיא מבסיסו ונסע לבית אביו לחופשת החג, בתחנה הסמוכה לכפר שמאי ירד מהאוטובוס ובחצותו את הכביש פגע בו רכב והרגו. אסון כבד לאב שלום (סלֵם) אשר שכל את אשתו הראשונה זהרה ועתה את בנו בכורו. כמה ימים לאחר החג בראש חודש חשוון, יצא שלום (סלֵם) מביתו, לטפל במשק ביתו, כנראה בניסיון לחזור לשגרת חייו על אף האסון שפקד אותו, (לא עלה בידי לברר מה היו הנסיבות לצאתו, יש אומרים להשקות את הפֶּרֶד) משבושש הוא לשוב נשלח נכדו שלום חדאי לתור אחריו. הנכד מצא את סבו מוטל הרוג, כשהחבל של הבהמה, קשור לצווארו לאחר שנגרר ע”י הפֶּרֶד במדרונות המסולעים עד שיצאה נשמתו. את הסיפור מציאת גופתו שמעתי מהנכד שלום חדאי מראשון לציון, למרבה הצער גם הוא שכל את בנו ברבות הימים, שלום (סלֵם) נהרי ז”ל נקבר בבית העלמין בצפת.
במקביל להשלמת הפרטים על האסון, שלחתי מכתב למחלקת פניות הציבור שבאגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הבטחון, בתאריך 14/9/2018, בבקשה לבדוק מדוע נרשם כי לאה נהרי היא אימו של יחיא נהרי ז”ל ולא זהרה? אלה שלחו את שאלתי לבדיקה אל היחידה להנצחת החייל באיזור הצפון. כעבור כחצי שנה, במאי 2019, קבלתי תשובה מצה”ל כי אכן נפלה טעות בכתוב על המצבה, הם בישׂרו כי הכיתוב על המצבה כבר שונה בהתאם, ואף העבירו לי תצלום המצבה לאחר התיקון.
רגשות של שמחה ועצב הציפו אותי, 70 שנה חלפו והמעגל נסגר, הטרגדיה של האם זהרה, האב סלים ובנם יחיא נהרי שהלכו לעולמם בטרם עת.