ד”ר רחל ידיד | אעלה בתמר

בס”ד
רחל ידיד נולדה בתל אביב בשנת תש”י ( 1950), למשפחת דהרי (יצהרי) שעלתה מעיר המחוז רדאע בינואר 1949. בשנת 1960 העתיקה המשפחה את ביתה לראשון לציון ושם גרו עד סוף ימיהם. סיימה בהצטיינות את ביה”ס היסודי ישורון וקבלה מלגת לימודים להמשך לימודיה בבי”ס על יסודי. למדה בגימנסיה הריאלית בעיר. מרגע שעמדה על דעתה הבינה שיעודה המקצועי בתחום החינוך.

בשנת 1970 סיימה את לימודיה הפדגוגיים בסמינר גבעת וושינגטון ונישאה בקיץ 70 לאליה במהלך נשואיהם נולדו להם שלושה בנים (תמיר, הראל וגלעד) ובת אילת וכל אחד מהם הקים לו בית לתפארת. בגיל 20 החלה את עבודתה החינוכית בבי”ס יסודי, בו שמשה מחנכת וחברת צוות הנהלה ובמקביל הרחיבה את השכלתה האקדמית.

בשנים 1975-1980 קבלה תעודת בוגר (A.B) מהאוניברסיטה העברית בירושלים בהיסטוריה של עם ישראל וגיאוגרפיה.

בשנים 1980-1986 שימשה כמחנכת, רכזת שכבה, רכזת מקצוע וחברת צוות הנהלה בחטיבת ביניים ברעננה. בשנים 1987-1989

נשלחה עם בני המשפחה מטעם הסוכנות היהודית לשליחות חינוכית בארצות הברית שם לימדו את מקצועות היהדות, העברית וציונות כמו כן ניהלו את האירועים התרבותיים בביה”ס וחיזקו את הקשרים עם הקהילה והארץ.

 

בשנים 1990-1992 סיימה את לימודי התואר השני (M.A) בהצטיינות (כולל תיזה) בהערכה ומדידה מאוניברסיטת בר אילן. במקביל החלה את עבודת ההוראה במכללות להכשרת מורים כמרצה וכמדריכה פדגוגית, באוניברסיטה הפתוחה, במכללת אשקלון, במורשת יעקב (כולל קורסים בלמידה מרחוק), במכללת אורות ישראל, מכללת תלפיות ועוד.

בשנים 1992-1993 סימה בהצטיינות לימודיה באוניברסיטת בר אילן, כמלווה קבוצות לחו”ל לארצות סקנדינביה.

בשנים 1996-1999 סיימה את לימודי בתואר השלישי (Phd) בהצטיינות יתרה ומאז 1992 עד היום משמשת כמרצה, כמדריכה פדגוגית, מתאמת יוזמות חינוכיות ושיתופי פעולה בין הרשויות למסלול הגיל הרך (Professional Development School) במכללה האקדמית בית ברל וראש תחום הגיל הרך במרכז קשת במכללה.
לאורך שנות עבודתה השתתפה בכנסים מדעיים כגון: בכנס המדעי העשירי של האגודה לחקר החינוך, איל”ה, באונ’ חיפה , הציגה את הנושא שאילה עצמית של שאלות וקשריהן עם הישגים, שהיה חלק מהמחקר שערכה. בכנס המדעי ה – 8 של הוועדה למחקר על תיהלוך טקסטים בחסות אונ’ בן גוריון במעלה החמישה. הציגה מודל להוראה המקדם תהליך של הכוונה עצמית בלמידה קוגניטיבית. בכינוס הארצי השלישי של המורים בבנייני האומה בירושלים, הציגה את הנושא “שאילת שאלות לומדים והקשר שלהן לפיתוח חשיבה מטא קונטיבית. כמו כן קיימה ימי עיון רבים למאות עובדי הוראה בנושאי חינוך מגוונים.

בוגרת מכללת גומא בעלת תעודה של מגשרת ומאמנת
בשנים 2001 – 2014 שמשה דירקטורית בכפר הירוק, חברת ועדת הביקורת וועדת הכספים בכפר כחברת ועדת ביקורת וועדת הכספים בכפר.

בשנים 2001 – 2014 שמשה דירקטורית במשרד ראש הממשלה, בפרויקט מחשב לכל ילד.

בשנת 2000 הצטרפה לעמותה כחברת מזכירות ביוזמתו של מנכ”ל העמותה מר יצחק קעטבי, מאז שהצטרפה היא משתדלת להדביק את פערי הידע במורשת שלנו ככל שניתן. בשנת 2014 מונתה כיושבת ראש העמותה היא ציינה שהציבה לעצמה שתי מטרות: האחת להרחיב את פעילות העמותה לקהלים חדשים, בכלל זה לצעירים, ומטרה שניה להעשיר את העשייה התרבותית והמחקרית שלנו ככל שניתן. יחד עם חברי לצוות המזכירות וצוות המחקר.
פרסומים

ידיד רחל (2005); עמדות מורים לגבי תהליך הכשרתם במכללות, בתוך: צמח (עורך) מורשתנו, ביטאון מכללת מורשת יעקב רחובות.

ידיד רחל (2006); משוב מרצים האם וכיצד, בתוך: צמח (עורך) מורשתנו, ביטאון מכללת מורשת יעקב רחובות.

ידיד רחל, (1993); “שאילה עצמית של שאלות וקשריהן עם הישגים”. בתוך: הכנס המדעי העשירי של האגודה לחקר החינוך, חוברת תקצירים, אונ’ חיפה והאגודה הישראלית לחקר החינוך (איל”ה), חיפה.


Rachel Yedid, (1999): Academization – An Impetus for the Improvement of the Student Teacher’s perception of Teaching as a Profession and of the Education as Academic. In Babosik Istvan (Ed) In The Process of Educational Research. Eotvos Lorand University, Budapest Hungary.
Rachel Yedid and Rivka Glaubman (1993); Self questioning and achievements in geography of 7th grade students. Special

Committee for Research in Processing of Texts. 8TH Conference, Department of Education, Ben-Gurion University